​Jak skontrolować układ zapłonowy bez narzędzi, przed zakupem samochodu? Dlaczego trzeba zwrócić szczególną uwagę na poprawną pracy cewki zapłonowej? Jakie ma cewka zapłonowa objawy? Dotyczy to  przede wszystkim silników diesla. Ich popularność raz rośnie, a raz spada. Za to samochody z silnikami benzynowymi cieszą się niemalże stałą popularnością. Silniki benzynowe napędzają zwykle małe samochody miejskie.

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej

Jazda z uszkodzoną cewką zapłonową może być bardzo niebezpieczna. Za awarię cewki zapłonowej czasem odpowiada zużycie przewodów zapłonowych. W tej sytuacji nie może przekierować prądu do zainicjowania iskry. Jako najczęstszy objaw uszkodzonej cewki zapłonowej wskazują na zabrudzenie lub zniszczenie złącza. Może też ulec awarii w miejscu złącza wysokiego napięcia.

Powodem tego jest zbieranie się nieprzewodzącego nalotu, a dodatkowo też powstaje przy tym korozja. Takie złącza mogą też uszkadzać skoki temperatury. Przewody rozszerzają się i kurczą na zmianę, a z biegiem czasu tracą swoje właściwości. Sprawdzenie cewki zapłonowej jest bardzo ważne. Zepsuta cewka zapłonowa szczególnie przeszkadza w uruchomieniu silnika. Występują też charakterystyczne odgłosy szarpania i strzelania. Można również zauważyć problemy w osiągnięciu wymaganych obrotów, a silnik będzie sam gasł. Dodatkowo zwiększy się zużycie paliwa. W takiej sytuacji powinno się dowiedzieć, jak sprawdzić cewkę zapłonową.

Jak sprawdzić cewkę zapłonową?

Żeby zdiagnozować, czy cewka zapłonowa jest sprawna, należy użyć omomierza. Sprzęt ten pozwala zobaczyć jakie wartości prądu przyswaja i przetwarza cewka. Jak sprawdzić cewkę zapłonową przy jego użyciu?

Na początku należy podłączyć do cewki omomierz i sprawdzić rezystancję. Poprawne wartości mogą różnić się znacznie w zależności od posiadanego auta i typu silnika. Przed przystąpieniem do pomiarów koniecznie trzeba sprawdzić jakie wytyczne daje instrukcja samochodu. Jeżeli zdarzy się, że wartości są niezgodne z wytycznymi, to konieczna będzie wymiana cewki zapłonowej.

Sprawdzenie cewki zapłonowej nie zawsze prostym omomierzem będzie możliwe. W przypadki zwarcia międzyzwojowego urządzeniem diagnostycznym będzie oscyloskop. Mechanicy również korzystają też z komputerów, które bezpośrednio wskażą uszkodzenie cewki.

Kiedy wymiana cewki zapłonowej jest konieczna?

Cewka zapłonowa nie jest urządzeniem, które trzeba wymieniać koniecznie na zapas. Nowy element powinno montować się tylko w przypadku uszkodzenia starego. Niekiedy wysokiej klasy cewka zapłonowa jest w stanie wytrzymać nawet do 200 000 kilometrów.

Wymiana cewki zapłonowej jest natomiast konieczna, kiedy nastąpi awaria. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie cewki zapłonowej i jej ewentualna wymiana. Nie chodzi tu tylko o wewnętrzne usterki, wpływające na pracę silnika. Uszkodzić może się np. obudowa. Wtedy bezwzględnie trzeba będzie zamontować nowe urządzenie. Prąd z cewki może przebić się np. na karoserię auta i porazić prądem.

Warto przeczytać